بازخوانی نقش مردم کردستان در پیروزی انقلاب/کدام مساجد کردستان در پیروزی انقلاب نقش داشتند؟
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۱۲۰۴
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مطالعه تاریخ معاصر کشور نشان میدهد که مساجد و حسینیهها بهعنوان مراکز و پایگاههای دینی و فرهنگی، نقش بسیار حساس و خطیری در ایجاد هستههای اولیه نهضت پویا و اصیل احیای اسلام انقلابی و جهتدهی به حرکتها و جریانات مردمی داشتهاند. در دوران انقلاب اسلامی در بیشتر شهرهای کشور از جمله شهرهای استان کردستان، مساجد و حسینیهها، حلقه ارتباطی مردم و رهبران انقلابی بودهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسجد شیخ محمد باقر سنندج
مسجد شیخ محمدباقر در محله قطارچیان یکی از محلات قدیمی سنندج از جمله مساجد تاثیرگذار در روند انقلاب اسلامی در کردستان بود. تظاهرات مردم و درگیری با نیروهای حکومت پهلوی در آبان ماه 1357، در این مسجد پیریزی میشد. گفتنی است که در روز 9 آبان 57 مردم سنندج در اعتراض به جنایات حکومت و همچنین شرکت در تشییع جنازه دانشآموز سنندجی که هدف تیراندازی مأمورین قرار گرفته بود، در این مسجد تجمع کردند که به درگیری با نظامیان منجر شد.
یکی از شاهدان درباره حوادث آن روز(9 آبان ماه)، که در این مسجد پیریزی شد، میگوید: مراسم تشییع جنازه دانش آموز 13 ساله سنندجی در آن روز به صحنه تظاهرات خونینی تبدیل شد که طی آن حدود 11 نفر دیگر در اثر تیراندازی پلیس شهید شدند و ... 64 نفر زخمی شدند. در آن روز حدود دو هزار نفر در برابر مسجد شیخ محمدباقر در محله قطارچیان سنندج اجتماع کردند و جنازه شکرالله کریمی را که در تابوتی پوشیده در پارچهای سرخ رنگ قرار داشت بر دوش گرفته و به حرکت درآمدند.
جمعیت از خیابانهای وکیل و آیتالله مردوخ عبور کرد و به ابتدای خیابان امام خمینی(ره) فعلی رسید در این هنگام مأموران که در بیمارستان آریامهر مستقر بودند برای جلوگیری از حرکت جمعیت به تیراندازی پرداختند در حالی که زنان از صحنه فرار میکردند گروهی از جوانان بدون اعتنا به تیراندازی به حمل جنازه ادامه دادند. جمعیت به خیابان شهدای فعلی رسید و ناگهان مأموران از پشت، جمعیت را هدف تیراندازی قرار دادند که در نتیجه عدهای بر زمین افتادند. پلیس بعد از تیراندازی مردم را پراکنده ساخت و میدان را در اختیار گرفت.
مسجد جامع (دارالاحسان) سنندج
مسجد جامع دارالاحسان نقش عمدهای در تحولات مختلف فرهنگی، دینی و سیاسی منطقه داشته است که از آن جمله؛ تجمعات انقلابیون سنندج در این مسجد در جریان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 بود. همزمان با دیگر شهرهای ایران، در سنندج نیز تظاهرات و راهپیماییهایی بر ضد حکومت شاهنشاهی صورت میگرفت که مسجد جامع سنندج، کانونی برای تجمع مردم و سخنرانی انقلابیون بود. عبدالله جعفری درباره نقش مساجد سنندج در انقلاب اسلامی میگوید: مساجد سطح شهر سنندج علیالخصوص مسجد جامع از جمله مکانهایی بود که در آن سخنرانیهای ضد رژیم برگزار میشد. برخی از انقلابیون به تهران و شهرهای دیگر میرفتند و عکسها و اعلامیههای حضرت امام خمینی(ره) که همگی سیاه و سفید بودند را به سنندج میآوردند و تعداد دیگری از جوانان نیز مسئول توزیع این اعلامیهها میشدند. هماهنگیها برای رفتن به تهران و آوردن اعلامیهها و همچنین برنامهریزی برای توزیع این عکسها و اعلامیه در مسجد جامع سنندج انجام میشد...
شهید رحمتالله نمکی به اتفاق تعدادی از دوستانش کتابخانه مسجد جامع شهر سنندج را در سال 1355 راهاندازی و تعدادی کتب دینی و مذهبی را در کتابخانه جمعآوری کردند. مدت زمان زیادی نمیگذرد که همین کتابخانه پایگاهی میشود برای روشنگری جوانان سنندجی، برادران شهید نمکی و دوستان انقلابیشان همانگونه که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد گرد هم جمع میشدند و اعلامیهها و سخنرانیهای امام خمینی(ره) را چاپ، تکثیر و در سطح شهر توزیع میکردند، حالا بعد از به ثمر رسیدن انقلابشان در همان مساجد سطح شهر در چنگال نیروهای ضدانقلاب زندانی بودند.
حسینیه سنندج
مطابق با اسناد ساواک فعالیتهای ضد پهلوی حسینیه سنندج به سالهای 1345 و 1346 بر میگردد. وعاظ شیعه ساکن در این شهر در سخنرانیهای خود دست به افشاگری علیه حکومت پهلوی به ویژه همکاری آن با اسرائیل و جنگ اعراب و اسرائیل میپرداختند و مجلس روضهخوانی و عزاداری را در این حسینیه برگزار میکردند. مردم قبل از هر تظاهراتی در حسینیه جمع میشدند و مسیر تظاهرات را مشخص میکردند.
عبدالله جعفری از مبارزین انقلابی کردستانی درباره نقش حسینیه سنندج در انقلاب اسلامی میگوید: درگیری بین نیروهای شهربانی و ساواک با مردم مسلمان سنندج بارها تکرار شده بود، ولی یک روز جمعه که از آن بهعنوان جمعه سیاه یاد میکنند؛ مأموران شهربانی و ساواک از خیابان پاسداران فعلی به مردمی که در میدان آزادی تجمع کرده بودند، حملهور شدند و مردم بیپناه که هیچ سلاحی نداشتند، تا نزدیکی حسینیه شهر سنندج عقبنشینی کردند. عمال رژیم پهلوی که دست بردار نبودند، با حمله به حسینیه شهر سنندج، قسمتی از حسینیه را به آتش کشیدند و بعد از آن به طرف خیابان شهدا هجوم آوردند و بعد از به آتش کشیدن چند مغازه، قصد حمله و هجوم به مسجد امین را داشتند که با مقاومت جانانه جوانان مؤمن و انقلابی سنندج مواجه شدند و مجبور به عقب نشینی شدند...
آن زمان مسجد امین و حسینیه سنندج به محلی برای اجتماع جوانان انقلابی تبدیل شده بودند. حضور حجتالاسلام صفدری روحانی تبعیدی در سنندج، دلیلی برای همرنگی و همصدایی جوانان انقلابی شهر سنندج بود. وی یک روحانی شیعه مذهب بود که به دلیل فعالیتهای سیاسی به سنندج تبعید شده بود، ولی در جایی مانند سنندج که اهل تسنن بودند به نماد وحدت تبدیل شده بود و مانند برادری دلسوز جوانان اهل تسنن سنندج را گرد خود جمع کرده بود و شیعه و سنی زیر پرچم اسلام، به مخالفت با رژیم پهلوی میپرداختند. شعار عمده آن روزهای مردم سنندج «مرگ بر شاه و درود بر خمینی» بود.
بهروز خیریه از مبارزان انقلابی شهر سنندج هم درباره نقش حسینیه این شهر در اتحاد تسنن و تشیع میگوید: سنندج در آن دوران شهر کوچکی بود و حدود 70 هزار نفر جمعیت داشت و با وجود مساجد فراوانی که در آن بود یک حسینیه کوچکی با سقفی چوبی در خیابان طالقانی سنندج وجود داشت که همواره افراد اهل تشیع به آنجا میرفتند اما همواره اهل تسنن برای سخنرانیهای مذهبی که در آنجا برگزار میشد حضور داشتند و من هم در آن دوران نوجوانی بودم که همراه داماد خانواده ( شهید عطاءالله احمدی ) به تقاطع خیابان جامی رفتیم و در هنگام تظاهرات مردم ما هم شعار مرگ بر شاه میدادیم که ماموران شهربانی شروع به تیراندازی کردند و ما هم همراه با تعدادی از مردم به نانوایی که در آن نزدیکی بود پنهانده شدیم و صاحب نانوایی کرکرهها را پایین کشید و به محض رفتن آنها خبر آتش زدن حسینیه به گوشمان رسید و بلافاصله خودمان را به آنجا رسانیدیم وبه محض رسیدن دیدیم که حسینیه آتش گرفته و مردم سنندج چه اهل تسنن و چه اهل تشیع با ته دل و از جان مشغول خاموش کردن آتش آنجا بودند و به ماموران ساواک هیچ توجهی نمیکردند. اتحاد میان اهل تسنن و تشیع یکی از رمزهای ماندگاری انقلاب اسلامی بوده و هست.
مسجد امام امین سنندج
مسجد امام امین سنندج در دوران انقلاب اسلامی نقش مهمی در متحد ساختن و یکپارچگی مردم علیه استبداد دستگاه حاکمه پهلوی که با جانفشانیهای زیادی همراه بود، داشته است که منجر به شهادت جمعی از مردم سنندج شد و به همین علت نام خیابان هم جوار مسجد که قبل از انقلاب فرح نامیده میشد به خیابان شهدا تغییر یافت.
امامت جماعت مسجد را در آن دوران ماموستا شریف کریمی به عهده داشت. بسیاری از تظاهرات مردم سنندج علیه حکومت شاه در این مسجد پایهریزی میشد. عبدالله جعفری از فعالان انقلابی در تظاهراتهای ضدحکومت پهلوی که بعدها از اعضای سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد شد در این باره میگوید: مردم سنندج خصوصاً جوانان در تظاهرات علیه رژیم شاه حضور فعالی داشتند. برخی از تجمعات از مسجد امین شروع میشد. مردم به سمت میدان انقلاب فعلی حرکت میکردند و شعارهایی در دفاع از امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی سر میدادند. ساواک و نیروهای ژاندارمری هم با تمام توان با مردم مقابله میکردند..
یکی از تظاهراتهای مهم مردم سنندج علیه حکومت پهلوی در روز 9 آبان 57 در مسجد امین برگزار شد. بنا به گزارش روزنامه اطلاعات: تظاهرات دانش آموزان، جوانان و معلمان سنندج روز 9 آبان در جریان بود و اجتماع بزرگی در مسجد امین و اطراف آن برپا شد. این گروه از مسیر خیابانهای 25 شهریور، شیخان، امام خمینی(ره)، فردوسی و بیمارستان گذشتند و خواستار اجرای کامل قانون اساسی و آزادی زندانیان سیاسی شدند.
تظاهرکنندگان بعد از ظهر مجدداً اجتماع کردند و در خیابان مردوخ نماز به جای آوردند. آنها با دادن شعارهای مذهبی از مسیر خیابانهای بیمارستان و خیابان فردوسی عبور کردند و به صورت آرام متفرق شدند. این مسجد محلی برای تحصن انقلابیون نیز بوده است. روزنامه اطلاعات در روز 8 بهمن 57 نوشت، هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم در اعتراض به کشتارهای پلیس در این شهر، در مسجد امین متحصن شدند و خواستار رسیدگی به جرم قاتلان حوادث سنندج شدند.
مسجد جامع بانه
در شهر بانه مساجد محل تبلیغات و برنامهریزی برای انقلاب بود. در این شهر شیخ جلال که به هنگام تبعید آیتالله خلخالی در بانه بیش از همه با وی همدردی نشان میداد، برای تشکل و تهییج مردم در مسجد جامع این شهر سخنرانیهای مهیجی میکرد. به دنبال اوجگیری انقلاب اسلامی، مردم بانه هر شب در مسجد جامع این شهر جمع میشدند و پیرامون آزادی و انتقاد از شاه به سخنرانی و شعرخوانی و دادن شعار میپرداختند.
چون عدهای موسوم به چماقدار به طرفداری از شاه به مخالفین در شهرها و مساجد حمله میکردند، شبها جوانانی در شهر بانه به نگهبانی از مساجد بخصوص مسجد جامع این شهر که محل تجمع مردم برای تظاهرات بود، نگهبانی میدادند. افزون بر این، از چند ماه پیش از انقلاب به منظور مقابله با طرفداران شاه، که در آن زمان چماقدار نامیده میشدند، گروهی به تهیه سلاح پرداخته بودند و آنها، را در زیر زمین مسجد جامع بانه مخفی کرده تا در روزی که به آن نیاز است، از آن استفاده کنند.
مسجد جامع قروه
مسجد جامع قروه در سال 1340 از سوی مرجع عالیقدر مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی تأسیس شد. با توجه به این که مسجد در مرکز شهر قرار دارد؛ جمعیت کثیری از مردم برای اقامه نماز جماعت و دیگر فعالیتهای فرهنگی با مسجد ارتباط دارند. این مسجد در دوران انقلاب اسلامی، نقش زیادی در پیروزی آن در این شهرستان داشته است. مسئولیت و امامت جماعت مسجد جامع قروه در زمان انقلاب بر عهده حاج محمدتقی طاهری بود و بیشتر تظاهراتها با سخنرانیهای آتشین ایشان در این مسجد آغاز میشد.
اخبار انقلاب و تظاهرات شهرهای دیگر کشور و استان کردستان معمولاً در این مسجد و از طریق نوار یا اعلامیه به دست مردم میرسید. نوارهای سخنرانی حضرت امام (ره) نیز که به وسیله انقلابیون به قروه آورده میشدند، در این مسجد میان مردم دست به دست میشدند. افزون بر این موارد، نقش دیگری که مسجد جامع قروه در دوران مبارزات مردم ایران علیه حکومت پهلوی ایفا میکرد این بود که مردم شبها بر روی بام مسجد رفته و شعار «الله و اکبر» و شعارهای ضد پهلوی سر میدادند.
مسجد جامع سقز
در دوران انقلاب اسلامی مسئولیت این مسجد بر عهده ماموستا ملاعبدالله محمدی امام جمعه سقز بود. جلسات هماهنگی تظاهراتهای شهر معمولاً یا در مسجد جامع این شهر و یا در منزل امام جمعه برگزار میشد. پس از تصویب راهاندازی تظاهرات در شورای شهر سقز که به ریاست حاج ملا عبدالله تشکیل میشد، اعلامیهای در مسجد برای هماهنگی قشرهای مختلف مردم پخش میشد و تظاهرات با نظم خاصی از سوی انقلابیون برگزار میشد. در روز 4 دی ماه 1357 مأمورین شهربانی سقز در حالی که کلاه و ماسک و وسایل ایمنی داشتند، مسلحانه به خیابان ریختند و با گلولهباران شهر و بلندگوهای مساجد بخصوص بلندگوی مـسجد جامع ابراز قدرت کردند و در این روز سه نفر از زنان و مردان بی گناه سقزی را شهید کردند.
در 16 دی ماه 57 نیز در حالی که مردم سقز در مسجد جامع این شهر تجمع کرده بودند به سخنان امام جمعه این شهر گوش فرا میدادند، مأموران ساواک در حالی که عدهای را اجیر کرده بودند با چوپ و چماق به این مسجد یورش بردند و پس از منفجر کردن چند کپسول گاز اشکآور، از درب ورودی و پشتبام مسجد با چوب، سنگ و آجر و اسلحه گرم به مردم حمله کردند و عدهای را شهید و دهها نفر را مجروح و مصدوم کردند. در 4 بهمن ماه 57 مردم شهر سقز حفظ امنیت شهر را خود به عهده گرفتند و به دستور شورای اجتماعی شهر، در هر یک از مساجد عدهای بهعنوان هیئت امناء تعیین شدند که بر کار حفظ امنیت در محلات و بازار نظارت کنند. در این ایام احمد مفتیزاده نیز وارد سقز شد و در اجتماع بزرگی که در مسجد جامع با شرکت طبقات مختلف تشکیل شده بود، شرکت کرد و پیرامون خیانت و چپاول عناصر وابسته به حکومت پهلوی سخنرانی کرد.
حسینیه بیجار
در بیجار معمولاً برنامههای بیشتر تظاهراتها علیه حکومت پهلوی در حسینیه این شهر پایهریزی میشدند. یکی از انقلابیون بیجار در همین زمینه میگوید: مردم بیجار معمولاً تظاهراتها را در شبها برنامهریزی میکردند به این صورت که عده زیادی از مردم شب در حسینیه جمع میشدند و اعلام راهپیمایی میشد. به دلیل اینکه در روز چهرهها مشخص بود و مردم ممکن بود که شرکت نکنند و مامورین بیایند شناسایی کنند. به دلیل اینکه شبها خیابانهای شهر نور کافی نداشت معمولاً مردم به سختی شناسایی میشدند و یا اگر فرار میکردند در کوچهها قابل تعقیب نبودند. راهپیمایی را ابتدا با شعارهای مذهبی شروع کردیم در حمایت از اسلام و قرآن و علمای اسلام بخصوص امام خمینی(ره). در نهایت راهپیمایی را با حضور حجتالاسلام شیخ حسین رحمانی برگزار کردیم و پس از راهپیمایی نیز مردم در حسینیه بیجار طی قطعنامهای خواستار تشکیل حکومت اسلامی شدند...
افزون بر این مسئله، حسینیه بیجار محلی برای انتشار اعلامیهها و تصاویر امام خمینی بود. حجتالاسلام شیخ حسین رحمانی و شبکه فرهنگی که توسط او در شهر بیجار تشکیل شده بود، در مناسبتهای مختلف و اعیاد اسلامی در حسینیه بیجار جمع میشدند و اعلامیههایی را که از تهران به واسطه دوستان خود آورده بودند، میان مردم تقسیم میکردند این موضوع نقش مهمی در تهییج احساسات مردم و حضور آنها در تظاهرات علیه حکومت پهلوی داشت.
موضوع دیگر حضور گسترده مردم بیجار در حسینیه این شهر به هنگام عزاداریها بود. در این زمان با وجود اینکه ماموران ساواک فعالیتهای مردم را زیر نظر داشتند اما به علت ازدحام جمعیت، گروههای انقلابی میتوانستند نوارهای سخنرانی حضرت امام(ره) را در میان مردم پخش کنند. هر چند ممکن بود ساواک عدهای را به جرم گوش دادن به سخنرانیهای امام دستگیر و زندانی کند.
با گسترش تظاهرات مردم در شهرهای مختلف ایران و بخصوص در پاییز و زمستان 57، با وجود وضعیت شدید امنیتی استان کردستان و بخصوص شهر بیجار(به دلیل حضور گسترده شیعیان در این شهر)، حسینیه بیجار به مکانی برای سخنرانیهای بیپروای امام جمعه این شهر و بخصوص حجتالاسلام شیخ حسین رحمانی تبدیل شد. وی به مناسبتهای مختلف از جمله چهلم شهدای شهرهای مختلف ایران که در آن زمان بسیار مهم بود، بر علیه حکومت سخنرانیهای تندی را ایراد میکردند و این سخنرانیها باعث به خیابان آمدن مردم و تظاهرات علیه حکومت پهلوی میشد.
انتهای پیام/2330/71
منبع: فارس
کلیدواژه: مساجد کردستان انقلاب اسلامی بهروز خیریه عبدالله جعفری پیروزی انقلاب دوران انقلاب اسلامی مسجد جامع این شهر علیه حکومت پهلوی مسجد جامع قروه استان کردستان امام خمینی ره جمع می شدند تظاهرات مردم برگزار می شد حجت الاسلام تظاهرات ها اعلامیه ها سخنرانی ها مردم سنندج امام جمعه روز 9 آبان مسجد امین شهر سنندج تبدیل شد اهل تسنن عده ای آن روز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روحانی: برجام بازدارندگیمان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
حسن روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیهگاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجیها حتی نظرسنجیهایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان میداد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمیگذاشتند برجام تحقق پیدا کند.
حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه دورهای خود با وزیران و معاونان رئیسجمهور در دولتهای یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، راهحل مشکلات کشور را مشارکت مردم در همه زمینهها عنوان کرد و گفت: وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمیکنیم، آنها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینهها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟
بنا به روایت سایت حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق کشورمان، با اشاره به روزهای سخت کشور در ۴۵ سال گذشته، از جنگ تحمیلی هشت ساله تا تحریمهای هستهای، اظهار داشت: در روزهای سخت، عمده توان ما برای عبور از مشکلات متکی به حضور مردم بود. مردم با حاکمیت همفکری و همکاری و کمک میکردند یا خواست حاکمیت را قبول میکردند. در جنگ ۸ ساله اگر مردم نمیآمدند و اگر بسیج نبود، ما توان آن را نداشتیم در برابر عراق بجنگیم. اگر صنایع وارد نمیشدند ما گلوله توپ و خمپاره نداشتیم. فقط با نیروی مسلح، ارتش و سپاه و ژاندارمری مشکلات حل نمیشد.
رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژهای روبهرو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاهمدت حل میکنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی میخواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کمرمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده میشوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور میخواهند مشکلات را حل کنند؟
او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیهگاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجیها حتی نظرسنجیهایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان میداد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمیگذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت میکنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا میکنیم؟ روزی در منطقه افتخار میکردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار میکنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشورهای همسایه را بخوریم.
رئیسجمهور ایران در دولتهای یازدهم و دوازدهم با یادآوری وعدههای مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راهاندازی سریع همه کارگاههای تعطیلشده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آنها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک میکنند تا مشکلات حل شود. گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما میآییم اداره میکنیم. در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده درحالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تکرقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سالهایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.
روحانی دلیل بهبود شرایط اقتصادی در دولت یازدهم را امیدواری مردم و حمایت آنها از حاکمیت و دولت دانست و افزود: در آن دوره انقلاب دیجیتال تحقق پیدا کرد. استارتآپها در آن ایام شتاب گرفتند. توسعه پهنای باند در فضای مجازی باعث شد مردم راحت شوند و بسیاری از مشاغل در آن بستر شکل بگیرد. امروز فضای مجازی چگونه است؟ در سالی که مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، برخی سکوهای اقتصاد دیجیتال را میخواهند حاکمیتی کنند. بخش خصوصی را قبلاً خصولتی میکردند، الان خصومتی میکنند.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی در توزیع قدرت مردم را مشارکت نمیدهیم، آنها در اقتصاد هم مشارکت نخواهند کرد. وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمیکنیم، آنها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینهها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟ توان هستهای و موشکی جای خود، اتفاقاً رشد اصلی توان هستهای و موشکی در دولت تدبیر و امید رخ داد. مشکل ما ایرانهراسی و کاهش قدرت بازدارندگی با قطعنامههای فصل هفتمی شورای امنیت بود که با حمایت جهانی از پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطیگری از سوی ایران و برجام این فضا تغییر کرد. وقتی برجام امضا شد، اولین افرادی که به من تبریک گفتند دوستان منطقهای ما؛ عراق و سوریه و جهاد اسلامی بودند. برجام بازدارندگی ایران را افزایش داد. در آن شرایط که مردم با ما بودند توانستیم مشکلات را حل کنیم و به سمت توسعه و پیشرفت برویم.
هفتمین رئیسجمهور ایران، غفلت از امر توسعه کشور را نگرانکننده دانست و گفت: کشورهای اطراف ما در منطقه به فکر توسعه همهجانبه هستند اما متأسفانه عدهای در داخل فقط به فکر حفظ قدرت یک جناح اقلیت هستند و حتی به فکر حفظ نظام و کشور هم نیستند. کشور بدون توسعه حفظ نمیشود. توسعه هم بدون مشارکت مردم، ورود سرمایه خارجی به داخل و رابطه درست با دنیا امکانپذیر نیست. الان طرحهای عمرانی مهمی که در دوره ما ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته را هم دنبال نمیکنند؛ فقط برخی مواردی که ما بیش از ۹۰ درصد پیش برده بودیم را به صورت محدود تکمیل میکنند.
روحانی خواستار حفظ کرامت مردم در عرصه اجتماعی در کنار حل مشکلات معیشتی آنها شد و گفت: دو نمونه اصلی حکومت اسلامی، حکومت پیامبر عظیمالشان اسلام(ص) و مولا امیرالمؤمنین(ع) است؛ باید ببینیم در امر به معروف و نهی از منکر سیره آن بزرگان چه بود؟ قرآن در بحث حجاب از نگاه افراد شروع میکند. امیرالمؤمنین نه تنها زن بیحجابی که از کنار جمع یارانش عبور کرد را تنبیه نکرد بلکه به دیگران گفت چرا به او نگاه میکنند؟ باید بررسی کرد که دستگاههای فرهنگی و صداوسیما در طول ۴۵ سال گذشته توانستند دینداری مردم را بیشتر کنند؟ واقعاً کار پلیس اینگونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیدهاند؟ امروز سر ساخت مسجد دعوا میکنند درحالیکه اول باید نمازخوان تربیت کرد، اگر نمازخوان بیشتر شد، آنها خودشان مسجد درست میکنند. در مقولات اجتماعی کرامت و حیثیت مردم را باید حفظ کنیم. مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟ وقتی انقلاب شد بسیاری از زنان باحجاب شدند و حتی چادر به سر کردند.
او در پایان از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آیندهای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوینشده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم.